Jeśli chcesz, aby Google zindeksowało daną podstronę Twojego serwisu, możesz mu to ułatwić m.in. poprzez dobrze wdrożone linkowanie wewnętrzne. Poza tym pomaga ono internautom dotrzeć do interesujących ich materiałów. Mogą dzięki niemu spędzić na stronie więcej czasu. Czym jest linkowanie wewnętrzne i jak je poprawnie wykonać?
Co to jest linkowanie i po co je robić przy pozycjonowaniu?
Linkowanie może Ci się kojarzyć ze zdobywaniem odnośników prowadzących do Twojej strony z innych witryn, czyli np. odsyłacz ze strony A prowadzi do serwisu B. Masz rację i dobrze, jeśli zdobywasz linki, bo to ważny czynnik rankingowy – ma duży wpływ na widoczność Twojej strony w Google. Te odnośniki nazywa się zewnętrznymi, a są jeszcze wewnętrzne.
Czym się różni linkowanie wewnętrzne od zewnętrznego?
Na czym polega linkowanie wewnętrzne? To odnośniki na Twojej stronie, które prowadzą do jej podstron. Załóżmy, że masz na blogu poradnik, w którym np. w treści lub pod nią pojawiają się odsyłacze do usług, które oferujesz. To właśnie linkowanie wewnętrzne. Jego przykład znajduje się na poniższym screenie. Zatem odnośniki z innych stron do Twojej są zewnętrzne, a w obrębie Twojej witryny – wewnętrzne. Wiesz już, czym jest linkowanie wewnętrzne? Dlaczego warto wdrażać je na stronie?
Po co robić linkowanie wewnętrzne?
Wdrożenie przemyślanego linkowania wewnętrznego ma wiele zalet. Ma znaczenie nie tylko ze względu na optymalizację witryny pod osiągnięcie wysokich pozycji w Google, ale również z innych względów. Co zyskujesz dzięki niemu?
- Ułatwiasz internaucie poruszanie się po stronie. W danym contencie może on znaleźć odnośniki do powiązanych tematycznie materiałów i od razu je otworzyć. Dzięki temu odwiedzi więcej podstron, spędzi sporo czasu w serwisie i być może zdecyduje się na Twoją ofertę.
- Przekazujesz „moc” SEO danej strony do podstron w serwisie. To wpływa na ich widoczność w Google.
- Przyśpieszysz indeksację wpisów – robot Google łatwiej trafi na ten materiał i szybciej doda go do swojego indeksu. Zdarzyło Ci się w ostatnim czasie, że nawet tygodniami podstrona nie znalazła się w wynikach wyszukiwania? Przyczyną są zmiany w Google, ale też źle wdrożone linkowanie wewnętrzne.
- Utrzymasz wiele podstron wysoko w strukturze serwisu – dotyczy to szczególnie starszych wpisów lub „głębszych” podkategorii. Dzięki linkowaniu wewnętrznemu każda treść w serwisie może być dostępna po około trzech kliknięciach od strony głównej.
- Informujesz Google, czego dotyczy dany content – poprzez linkowanie odpowiednich treści. Na poniższym screenie odnośnik prowadzi do wpisu dotyczącego plaż w Meksyku i jasno wskazują na to słowa, pod którymi znajduje się odnośnik.
- Zabezpieczasz się przed kanibalizacją – kanibalizacja oznacza, że w wynikach Google na to samo zapytanie mogą się zamiennie wyświetlać różne podstrony witryny. Tzn. robot wyszukiwarki widzi w Twoim serwisie więcej niż jeden materiał, który odpowiada na dane zapytanie. Dzięki linkowaniu wewnętrznemu wzmocnisz daną podstronę i zwiększysz szansę, że to ona będzie się wyświetlać na konkretną frazę w Google.
- Budujesz odpowiednią strukturę strony.
- Przekazujesz moc stron dobrze podlinkowanych zewnętrznie – URL, do którego prowadzi wiele wartościowych odnośników z innych serwisów, może być dobrze widoczny w wynikach Google. Dzięki linkowaniu wewnętrznemu możesz przekazać część tej mocy innym podstronom.
Skąd można stworzyć linkowanie wewnętrzne?
Odnośniki w treściach poradnikowych to tylko przykład linkowania wewnętrznego. Składają się na nie różne odsyłacze, które znajdują się w serwisie. Zerknij na przykłady linkowania wewnętrznego:
Menu
Przemyślana struktura tego elementu na stronie ma ogromny wpływ na widoczność serwisu. Ścieżka dostępu do poszczególnych kategorii powinna być logiczna, aby użytkownik nie błądził. W nazwach skorzystaj ze słów kluczowych, które najlepiej opisują ofertę i są wyszukiwane przez użytkowników Google. Frazy ustal za pomocą takich narzędzi jak Ahrefs, Senuto, Semstorm czy Planer słów kluczowych Google Ads.
Stopka
W tej części strony przeważnie umieszcza się odnośniki do regulaminu, polityki prywatności, formularza kontaktowego, ale nie tylko. Często są to linki prowadzące do ważnych miejsc w serwisie, ale nie dodawaj tam ponownie tych samych odnośników, które znajdują się w menu głównym. Ich powtarzanie nie przyniesie żadnego efektu.
Wpisy blogowe
Możesz z nich linkować produkty, kategorie, podkategorie, usługi i inne wpisy blogowe. Nie muszą to być wyłącznie odnośniki tekstowe – odsyłacz możesz ukryć pod zdjęciem, co zwiększy szanse na zainteresowanie internauty produktem i kliknięcie linka.
Opisy kategorii
Tworzysz wartościowe treści na strony kategorii? Możesz z nich linkować do produktów, usług, innych kategorii czy wpisów blogowych. Kwestia odpowiedniego dopasowania tych treści.
Opis produktu
W przypadku stron produktów możesz mieć różną strategię. Coraz częściej sklepy w opisach dodają porównanie różnych artykułów, wraz z linkami do nich, aby skusić klienta na droższy. Pojawiają się także odnośniki do produktów, które zamówili inni kupujący ten sam artykuł.
Breadcrumbs
To forma nawigacji nazywana jest okruszkową. Dzięki niej użytkownik może się łatwiej zorientować na stronie, gdzie się znajduje w jej strukturze i przejść do kategorii wyższej czy strony głównej.
Ten element nawigacji należy opisać w kodzie za pomocą danych strukturalnych, dzięki czemu robot Google łatwiej zrozumie, z jakimi informacjami ma do czynienia. W efekcie w wynikach może pojawić się ścieżka do danego materiału.
Podobne wpisy
Standardem pod wpisami blogowymi jest dodawanie bloku z podobnymi treściami. Umieść tam odnośniki do materiałów powiązanych tematycznie, a zwiększysz szanse na zainteresowanie nimi internauty.
Strona 404
Jeśli dana podstrona w Twoim serwisie nie istnieje, to internaucie wyświetli się strona zwracająca kod 404. Często oznacza to, że użytkownik zakończy wtedy przeglądanie serwisu, ale nie musi tak być. Możesz zastosować rozwiązanie jak na poniższym screenie – dodać linki wewnętrzne i zachęcić do pozostania w serwisie.
Jak poprawnie linkować wewnętrznie?
Linki wewnętrzne mogą bardzo pozytywnie wpłynąć nie tylko na widoczność strony w Google, ale również na konwersję. Internauta nie zgubi się w sklepie, łatwiej dotrze do produktów, spędzi na stronie więcej czasu. Jak zrobić linkowanie wewnętrzne?
Utwórz listę podstron, które chcesz linkować
Zacznij od tych, które są kluczowe dla Twojego biznesu, np. opisów oferty czy produktów. Przygotuj listę słów kluczowych, na które chcesz linkować i używać w linkowaniu wewnętrznym.
Linkuj tematycznie
Jeśli content dotyczy telewizorów, to dodaj odnośnik do takich sprzętów lub innych, które stanowią dla nich uzupełnienie, np. do kina domowego. Umieszczanie w materiale odsyłaczy zupełnie ze sobą niepowiązanych nie ma większego sensu ani biznesowo, ani pod względem SEO.
Buduj silosy tematyczne
Załóżmy, że link do strony głównej prowadzi do kategorii, np. są one następujące: Hiszpania, Włochy, Niemcy. Dalej treść o Hiszpanii linkuje do artykułu o Barcelonie, Madrycie i Sewilli. Włochy prowadzą do Rzymu i Mediolanu, a Niemcy do Berlina, Monachium i Hamburga. Idąc jeszcze głębiej – Barcelona linkuje do tekstów na temat: plaże w Barcelonie, kościoły w Barcelonie, noclegi w Barcelonie. Madryt zawiera odnośniki do frazy metro w Madrycie, restauracje w Madrycie. Całość tworzy piramidę i jest dosyć logiczna. Taka struktura jest atrakcyjna dla użytkownika i wartościowa z punktu widzenia SEO.
Wykorzystaj frazy z długiego ogona
Zapytania typu long tail składają się z co najmniej trzech słów. Wykorzystaj takie frazy w linkowaniu wewnętrznym. Możliwe, że samo dodanie takich odnośników wystarczy, aby Twoja strona osiągnęła wysoką pozycję na dane zapytanie, ale oczywiście wszystko zależy m.in. od jej konkurencyjności. Takie linkowanie wewnętrzne w SEO przynosi znakomite efekty.
Linkuj z nowych treści starsze materiały
Kiedy materiał trafia na stronę, to przeważnie na stronę główną. Dzięki temu może zajmować wysoką pozycję na zapytania związane z tym contentem, bo znajduje się na najlepiej podlinkowanej części witryny. Kiedy jednak zniknie ze strony głównej i znajdzie się w odległej podkategorii, jego widoczność spadnie. Możesz ją poprawić, jeśli będziesz z nowych wpisów linkować do starych.
Linkuj równomiernie do różnych podstron
Masz priorytetowe strony w serwisie, do których chcesz dodawać odnośniki i to uzasadnione. Staraj się jednak dbać o umieszczanie ich równomiernie, aby nie było sytuacji, że do jednej podstrony prowadzi wiele odsyłaczy, a do części nie ma ani jednego.
Czego unikać w linkowaniu wewnętrznym?
Jak widzisz, odnośniki wewnętrzne są ważnym elementem Twojej strony. O czym warto pamiętać, dodając je? Ile linków wewnętrznych uwzględnić na jednej podstronie?
Nie ufaj w 100% automatycznemu linkowaniu
Możesz skorzystać z pluginów, które automatyzują dodawanie odnośników wewnętrznych. Wystarczy, że podasz anchory do linkowania i przyporządkować im adresy URL, a wtyczka, np. do systemu WordPress, wyświetli odnośniki zgodnie z ustawieniami. Uważaj: wystarczy błąd pluginu i nagle wszystkie odsyłacze mogą zniknąć, co przełoży się na widoczność witryny w Google i wyniki sprzedażowe. Automatyczne linkowanie nie jest złe, ale musisz je kontrolować.
Nie linkuj takimi samymi słowami kluczowymi do różnych podstron
Jeśli masz sklep ze sprzętem, a w tym z telewizorami, to z anchora telewizor linkuj do strony kategorii, a nie np. do podkategorii, w której wyświetlasz np. tylko urządzenia danej marki. Do takiej podkategorii linkuj np. z frazy telewizory Sony.
Nie używaj zbyt dużej liczby linków wewnętrznych na podstronie
W sieci możesz znaleźć przykłady linkowania wewnętrznego, gdzie na jednej podstronie wyświetla się ich całe mnóstwo. Zachowaj umiar – im mniej będzie odnośników, tym więcej mocy SEO przekażesz linkowanemu adresowi URL. Jaka liczba będzie dobra? Przeważnie dobrym wyborem jest kilka odsyłaczy.
Nie linkuj do strony zawierającej przekierowanie
Jeśli dany URL (A) jest przekierowywany za pomocą przekierowania 301 na inny materiał (B), to linkuj wewnętrznie bezpośrednio do B, a nie do A. Dlaczego? Otóż takie przekierowanie powoduje, że nie dochodzi do przeniesienia całej mocy SEO.
Nie linkuj do nieistniejących podstron
Nie ma to sensu. Staraj się kontrolować, czy nie masz takich odnośników na stronie. Zaglądaj do Google Search Console. Wybierz opcję Indeksowanie, a następnie Strony. Tam znajdziesz listę adresów URL, w przypadku których występuje błąd 404. Staraj się wykluczać je z serwisu np. poprzez przekierowanie 301 na inny URL.
Możesz to również sprawdzić w Ahrefs. Wybierz Site Audit, a następnie stronę, która Cię interesuje. Zobaczysz listę znalezionych błędów, a wśród nich – 404.
Linkuj tylko raz z jednej podstrony
Nie ma sensu dodawanie kilku odnośników do danej strony w jednym materiale. Google bierze pod uwagę tylko pierwszy, zgodnie z zasadą first link counts.
Nie zostawiaj niepodlinkowanych podstron
Strony, do których nie prowadzą linki, nazywane są orphan pages. Staraj się, żeby od każdego istotnego URL-a w serwisie prowadziły odnośniki wewnętrzne. W przeciwnym wypadku możesz mieć problem z widocznością tych materiałów.
Jak znaleźć niepodlinkowane podstrony? Wykorzystaj do tego Ahrefs. We wspomnianym już raporcie wśród listy znalezionych błędów znajdziesz Orphan page.
Jak sprawdzić linki wewnętrzne?
Wiesz już, po co linkować wewnętrznie, ale jak ocenić, które podstrony są solidnie podlinkowane, a które musisz wzmocnić? Masz różne możliwości – oto dwie przykładowe.
Sprawdź linki wewnętrzne w Screaming Frog
To popularne narzędzie w darmowej wersji nakłada limit do 500 podstron, ale jeśli chcesz przeanalizować linkowanie wewnętrzne na blogu, to przeważnie wystarczy. W polu Enter URL to spider podaj pełny adres swojej strony i kliknij Start.
Następnie wyświetli Ci się lista adresów – kliknij ten, którego podlinkowanie chcesz sprawdzić, a następnie wybierz Inlink.
Na górnej liście przewijaj kolumny aż do Inlinks. Możesz posegregować wyniki od tych stron, które mają najmniej odnośników wewnętrznych, aby łatwo wytypować te, które wymagają podlinkowania.
Weryfikacja linków wewnętrznych w Google Search Console
Zaloguj się do GSC i z menu po lewej wybierz Linki.
W jednym z bloków znajdziesz linki wewnętrzne. Możesz je posegregować i eksportować do pliku, aby analizować te dane.
Buduj linkowanie wewnętrzne sklepu internetowego, bloga czy innej strony zgodnie z powyższymi zaleceniami, a odniesiesz korzyści. Dobrze opracowana struktura witryny niesie wyłącznie zalety dla Twojego biznesu.