Link building - pozyskiwanie linków w SEO
Link building to proces, który polega na zdobywaniu wartościowych odnośników z innych witryn do Twojej strony internetowej. Ten proces uważany jest za jeden z filarów pozycjonowania i może znacznie wpłynąć na pozycję Twojej domeny. Proces pozyskiwania odnośników można porównać do poczty pantoflowej – im więcej wysokiej jakości linków pojawi się w profilu linkowym Twojej domeny, tym większy autorytet i zaufanie zdobędziesz w oczach wyszukiwarki Google!
We wpisie znajdziesz wszystkie istotne informacje na temat pozyskiwania odnośników oraz dowiesz się, jak zaplanować skuteczną strategię linkowania swojej strony internetowej.
Typy linków i co to jest anchor text?
Proces pozyskiwania odnośników, jako jeden z ważniejszych czynników strategii SEO powinien być dobrze przemyślany. Aby jednak zrozumieć cały proces, należy zacząć od początku, czyli od tego czym właściwie jest link, jakie są jego typy i co to jest anchor text.
Choć zwykły użytkownik widzi link w formie podświetlonego/podkreślonego tekstu, jego budowa wygląda niego inaczej. Link, podobnie do innych elementów znajdujących się na stronie internetowej przybiera kształt kodu, który wygląda następująco:
<a href="adres-strony">tekst, który będzie wyświetlony na stronie internetowej</a>
Większość CMSów w dzisiejszych czasach nie wymaga znajomości zapisu linków w postaci kodu (możliwe jest dodanie odnośnika w edytorze graficznym). Warto jednak wiedzieć, jak wygląda zapis klasycznego linku.
Istnieje kilka rodzajów anchor textów, których można używać w linkowaniu witryny internetowej:
Sprawdź najnowsze <a href="https://adres-strony.pl">buty</a> w ofercie sklepu XYZ
Sprawdź najnowszą kolekcję <a href="https://adres-strony.pl">butów</a> w sklepie XYZ
Nową kolekcję butów znajdziesz pod adresem <a href="https://adres-strony.pl">https://adres-strony.pl</a>
Nową kolekcję butów znajdziesz <a href="https://adres-strony.pl">TUTAJ</a>
Sprawdź najnowsze butów ofercie sklepu <a href="https://adres-strony.pl">XYZ</a>
Potrzebujesz wsparcia przy pozyskiwaniu linków?
Zostaw e-mail i adres strony, a my odpowiemy i sprawdzimy jak możemy pomóc Ci w procesie link buildingu.
Kampanie link buildingowe a Google – jak wyszukiwarka postrzega proces pozyskiwania odnośników?
Do 2012 roku, proces pozyskiwania linków był banalnie prosty. Google promował w bezpłatnych wynikach wyszukiwania te domeny, które linków posiadały najwięcej, nie skupiając się szczególnie na ich jakości. W tamtych czasach bardzo popularne w świecie SEO było korzystanie z systemów wymiany linków, które generowały ich na potęgę tym samym nie generując wielkich kosztów.
I nagle w 2012 roku wszystko zmieniło się o 180 stopni – Google wypuścił jeden z najbardziej krwawych algorytmów w historii – Algorytm Pingwin. Algorytm Pingwin był przełomowym momentem dla wszystkich osób zajmujących się procesami związanymi z pozyskiwaniem odnośników, ponieważ karał on wszystkie strony, które w swoich profilach zawierały linki niskiej jakości (pochodzące z systemów wymiany linków), które zostały uznane za spamowe. Był to okres, w którym wiele witryn internetowych zanotowało ogromne spadki widoczności i ruchu, a rankingi wyszukiwarki zostały przewrócone do góry nogami.
W nawiązaniu do algorytmu Google, w 2012 roku proces pozyskiwania linków uległ całkowitej przemianie. Nagle nie tylko ilość zaczęła mieć znaczenie, ale również (a właściwie przede wszystkim) jakość pozyskiwanych odnośników.
Dzisiaj proces link buildingu wygląda nieco inaczej niż 10 lat temu, ale również kosztuje o wiele więcej pieniędzy i zaangażowania. Warto, aby profil linkowy bogaty był w domeny o wysokim autorytecie. Jak to sprawdzić? W większości przypadków konieczne będą do tego płatne narzędzia, które udostępnią nam dane na temat profilu linkowego danej domeny.
Sam Google informuje, że linki najlepiej pozyskiwać w sposób naturalny, czyli tworzyć wysokiej jakości angażujący content, który sam będzie tworzył profil linkowy. W praktyce jednak wygląda to nieco inaczej – wciąż istnieje wiele portali gdzie odpłatnie można opublikować artykuł sponsorowany z linkiem do swojej strony, czy bazy firm oraz katalogi, które mogą okazać się szczególnie wartościowe dla biznesów lokalnych. W korzystaniu z nich nie ma nic złego, jeśli tylko robi się to z głową!
Zaczynając proces pozyskiwania odnośników warto zdawać sobie sprawę, że pozyskanie linku to nie to samo co ruch magiczną różdżką! Podobnie jak wszystko inne w SEO, link nie działa od razu. Od momentu publikacji odnośnika do ruchu pozycji może minąć naprawdę wiele czasu (w zależności od szybkości indeksowania danej strony).
Atrybuty linków – czy dofollow i nofollow stanowi dużą różnicę?
W skrócie – tak. Każda strona w sieci posiada swoją moc – jest ona nadawana w momencie powstania strony i stopniowo budowana dzięki praktykowaniu white hat SEO. Jedną z metod zwiększania mocy strony jest właśnie pozyskiwanie wartościowych odnośników, a jak to się dzieje? Każdy odnośnik umieszczony na stronie A przekazuje część „jej mocy” do strony B (strona linkowana).
W procesie pozycjonowania więc największą rolę odgrywać będą linki dofollow, które przekażą część autorytetu domeny. Doświadczony SEOwiec wie jednak, że nie warto całkowicie wyrzekać się linków z atrybutem nofollow, ponieważ mogą pomóc dywersyfikować profil linkowy oraz wpłynąć na ruch z witryn odsyłających. Najnowsze testy w środowiskach SEO dowodzą, że duża część linków nofollow również może wpłynąć na pozycję strony w wyszukiwarce.
Link building – jak zacząć proces pozyskiwania linków i jak znaleźć wiarygodne źródła?
Jak wspomnieliśmy wcześniej, jednym ze sposobów pozyskiwania wysokiej jakości odnośników jest tworzenie ciekawych i angażujących artykułów branżowych. Jeśli jesteś ekspertem w swojej dziedzinie możesz być pewien, że wypowiadanie się w postaci ciekawych wpisów blogowych może dać Ci wiele dobrego!
Jeśli chcesz zacząć od samodzielnego pozyskiwania odnośników możesz również pisać rożnego rodzaju notki prasowe i kontaktować się z redaktorami już istniejących treści z zapytaniem o link. Jeśli widzisz ciekawy artykuł, który posiada odnośnik do nieistniejącej strony również możesz wykorzystać to na swoją korzyść – odezwij się do redakcji z prośbą o podmianę linku na adres do Twojej strony. Bardzo możliwe, że ten 1 na 10 razy uda Ci się go zdobyć!
Jeśli zdecydujesz się na współpracę z agencją w kontekście pozyskiwania odnośników, oprócz wyżej wymienionych możesz liczyć na:
Atrybuty linków – czy dofollow i nofollow stanowi dużą różnicę?
W skrócie – tak. Każda strona w sieci posiada swoją moc – jest ona nadawana w momencie powstania strony i stopniowo budowana dzięki praktykowaniu white hat SEO. Jedną z metod zwiększania mocy strony jest właśnie pozyskiwanie wartościowych odnośników, a jak to się dzieje? Każdy odnośnik umieszczony na stronie A przekazuje część „jej mocy” do strony B (strona linkowana).
W procesie pozycjonowania więc największą rolę odgrywać będą linki dofollow, które przekażą część autorytetu domeny. Doświadczony SEOwiec wie jednak, że nie warto całkowicie wyrzekać się linków z atrybutem nofollow, ponieważ mogą pomóc dywersyfikować profil linkowy oraz wpłynąć na ruch z witryn odsyłających. Najnowsze testy w środowiskach SEO dowodzą, że duża część linków nofollow również może wpłynąć na pozycję strony w wyszukiwarce.
Decydując się na współpracę z naszą agencją możesz liczyć na to wszystko oraz na wiele więcej! Stale analizujemy profile linkowe Twojej konkurencji aby działać lepiej i sprawniej. W swojej bazie posiadamy wysokiej jakości zaplecza, z których linkujemy swoich klientów. Jest to z pewnością odnośnik, którego nie pozyska Twoja konkurencja!
Strategia link buildingowa – nie możesz o tym zapomnieć jeśli chcesz prowadzić bezpieczne działania!
Dobry proces linkowania zaczyna się od przemyślanej strategii, a ta od dogłębnej analizy konkurencji. Jeśli coś działa u Twojej konkurencji jest duża szansa na to, że zadziała również u Ciebie. Jak zacząć linkowanie swojej domeny i o czym należy pamiętać?
Rozkład anchorów – czy to ogóle ma znaczenie?
Bardzo często jest to aspekt, który zostaje pominięty w planowaniu bezpiecznej strategii, a słowo bezpiecznej nie znalazło się tutaj przypadkowo. W momencie, kiedy Google zmienił podejście do spamowych linków, zmienił je również w kontekście anchor textów. Choć linkowanie na frazę (exact match) może wydawać się najbardziej skuteczne, nadmierne jego używanie może zostać potraktowane przez Google jako próba manipulacji algorytmem.
Prawidłowo prowadzona strategia linkowania powinna zawierać wszystkie rodzaje anchor texów, z naciskiem na naturalne, czyli brand, URL oraz zero match.
Skąd linkować w Twojej branży?
Analiza to słowo klucz tego artykułu, ale bez dobrej analizy ciężko ruszyć dalej. Obserwowanie konkurencji to budowanie swojej przewagi. Między innymi w narzędziu Ahrefs możesz sprawdzić, skąd pozyskuje odnośniki Twoja konkurencja i czy ma to jakikolwiek wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Zazwyczaj takie analizy nie zajmują 5 minut, a wyciągnięcie wniosków może okazać się bardzo czasochłonne, dlatego warto zostawić to w rękach specjalistów z WEB DO IT!
Dobra strategia linkowania nie ma na celu tylko i wyłącznie pozyskania mocy z linku. Jak jeszcze możesz skorzystać na linkowaniu?
- Indeksowanie – pozyskanie odnośnika ze strony z dużym crawl budżetem może znacząco wpłynąć na szybkość indeksowania. Google zaindeksuje stronę z linkiem, a następnie przejdzie na Twój adres i również doda go do indeksu! W niektórych przypadkach linkowanie okazuje się najskuteczniejszą metodą indeksowania treści.
- Ruch – większość wysokiej jakości portali ze stałą, wysoką liczbą użytkowników powracających nie zgadza się na publikowanie odnośników dofollow. Czy jest to problem? Niekoniecznie, bo jeśli zależy nam na ruchu sam atrybut odnośnika nie będzie miał większego znaczenia.
Położenie linku – czy podstrona, z której linkujesz ma znaczenie?
W tym przypadku odpowiedź jest prosta – ma.
Każdy odnośnik opublikowany na danej podstronie przejmuje część jej mocy – jaki z tego wniosek? Im mniej odnośników na stronie z linkiem do nas, tym więcej mocy trafia bezpośrednio na naszą witrynę. Warto wybierać strony, które nie wyglądają jak banki linków, a na każdej podstronie nie znajduje się 50 odnośników do innych witryn. Większość portali, które oferują publikację linku gwarantują wyłączność publikacji, są jednak miejsca, których lepiej unikać.
Odnośnie położenia warto również zwrócić uwagę na miejsce podstrony z linkiem w strukturze serwisu. Jeśli podstrona ta nie jest linkowana globalnie, lub nie ma swojego stałego miejsca, np. na stronie głównej jej moc może słabnąć z czasem. Przykładowo, jeśli umieścimy link na podstronie wpisu na portalu, który dziennie publikuje 20 tekstów, nasz link bardzo szybko znajdzie się na 50 stronie paginacji, a moc odnośnika spadnie. W takich wypadkach warto zdecydować się na powtórne likowanie z danej domeny jeśli uważamy, że link z niej może w jakiś sposób wpłynąć na strategię SEO.
Jeśli posiadasz tylko kilka linków z unikanych domen, takie przemieszczanie się w strukturze serwisu może być dla ciebie bardzo bolesne i wpływać na pozycje. Warto jednak pamiętać, że strategia link buildingowa to nie kilka, a kilkaset wartościowych linków (w zależności od wielkości Twojego serwisu).
Przemyślana strategia link buildingowa – postaw na WEB DO IT!
Jeśli chcesz podejść do pozycjonowania na poważnie, musisz wiedzieć, że jednym z czynników determinujących pozycję Twojej strony internetowej w Google są linki. Samodzielne planowanie strategii linkowania może okazać się bardzo problematyczne na wielu etapach z uwagi na brak doświadczenia, a przede wszystkim narzędzi, które ułatwią analizę wartości domeny linkującej, czy sprawdzenie stron konkurencji.
Nasza agencja WEB DO IT chętnie pomoże Ci osiągać wyższe pozycje w wyszukiwarce dzięki wartościowym linkom! Poprowadzimy dla Ciebie cały proces linkowania, skupimy się tylko na pojedynczych jego aspektach lub kompleksowo zaopiekujemy się Twoją stroną w zakresie SEO – wszystko zależy od tego, czego potrzebujesz!
Skontaktuj się z nami i poznaj naszą ofertę!
Potrzebujesz wsparcia przy pozyskiwaniu linków?
Zostaw e-mail i adres strony, a my odpowiemy i sprawdzimy jak możemy pomóc Ci w procesie link buildingu.
Link building to proces, który polega na zdobywaniu wartościowych odnośników z innych witryn do Twojej strony internetowej.
Rodzaje linków dzielą się na linki wewnętrzne, linki zewnętrzne (wychodzące), linki przychodzące (pozyskiwane w link buildingu).