Jeśli chcesz, aby Twoja strona była widoczna w sieci musisz zdawać sobie sprawę, że nie będzie to możliwe, jeśli nie znajdzie się ona w indeksie wyszukiwarki. Co to właściwie jest ten indeks i jak wygląda indeksowanie strony w Google? Wszystkiego dowiesz się z tego wpisu!
Indeksowanie strony w Google – jak wygląda ten proces?
Roboty wyszukiwarek, codziennie skanują miliony adresów dostępnych w sieci i odkrywają nowe strony internetowe. Indeks wyszukiwarki to zbiór wszystkich stron, na które możesz trafić w sieci, np. w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Roboty wyszukiwarek codziennie crawlują masę podstron – tych, które znajdują się już w indeksie oraz tych nowych. Po przecrawlowaniu strona umieszczana jest w indeksie wyszukiwarki (jeśli okaże się wartościową), a następnie przeliczana jest jej moc, na której podstawie ustalana jest pozycja w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google.
Jak zaindeksować stronę w Google, czyli o czym powinieneś pamiętać!
Jest kilka sposobów, które pomogą ci przyspieszyć proces indeksowania Twojej strony internetowej, a są nimi:
- Przesłanie ręcznego żądania w Google Search Console – wspomniane narzędzie jest darmowe i służy do sprawdzania skuteczności oraz procesu indeksowania Twojej strony internetowej. W Google Search Console możesz również zażądać zaindeksowania Twojej strony internetowej, dzięki czemu roboty indeksujące powinny zainteresować się nią o wiele wcześniej. Jeżeli masz do przesłania większą ilość podstron lub po prostu nie chcesz tego robić ręcznie możesz skorzystać także z Indexing API, pozwalającego na szybsze przesłanie podstron do GSC.
- Mapa witryny – plik sitemap.xml to plik, w którym powinny znaleźć się wszystkie istotne adresy w obrębie Twojej strony internetowej. Plik powinien znajdować się w katalogu głównym na serwerze (większość systemów CMS samodzielnie generuje plik mapy strony, jednak należy go zweryfikować). Poprawnie stworzony plik powinieneś przesłać w Google Search Console – istnieje szansa, że roboty odkryją dzięki temu nową podstronę o wiele szybciej niż crawlując stronę.
- Linkowanie – w kontekście indeksowania szalenie istotne będzie zarówno linkowanie zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Zanim robot indeksujący zdąży odczytać przesłane przez Ciebie żądanie lub plik sitemap.xml może trafić na Twoją stronę internetową dzięki linkom zewnętrznym! Jest to bardzo skuteczna metoda przyspieszenia procesu indeksowania zwłaszcza w sytuacji, kiedy stroną linkującą jest taka często skanowana przez Google (np. duży serwis contentowy). Podobnie w przypadku linkowania wewnętrznego – odpowiednie likowanie pomiędzy podstronami w Twojej witrynie może znacznie przyspieszyć cały proces – pamiętaj, że najczęściej odwiedzaną jest zazwyczaj strona główna, dlatego warto zarezerwować tam miejsce dla szczególnie ważnych podstron!
- Wysokiej jakości treści – Google to wyszukiwarka treści, dlatego bardzo dużą uwagę przywiązuje do jego jakości. Strony internetowe z wysokiej jakości tekstami mogą nieźle zaplusować, ale warto wiedzieć też, że żadna duplikacja nie umknie wyszukiwarce. Jeśli posiadasz zduplikowany content Google może nie zaindeksować Twojej strony, lub zaraz po indeksacji umieścić ją w supplemental index, czyli pobocznym indeksie wyszukiwarki, z którego nie tak prosto się wydostać!
Jeśli zależy Ci na szybkim zaindeksowaniu strony, zastosowanie się do powyższych wskazówek powinno pomóc.
Indeksowanie strony – najczęściej popełniane błędy
Często zdarza się, że mimo spełnienia wszystkich powyższych warunków stron internetowa nie chce się indeksować. Właściciele stron na próżno marnują czas na wymuszanie indeksowania, czy sprawdzania statystyk w Google Search Console.
To, o czym powinieneś w szczególności pamiętać to fakt, aby zapewnić robotom indeksującym możliwość skanowania i indeksowania strony – Twoja strona nie powinna zawierać znaczników noindex, ani blokad w pliku robots.txt. Jeśli nie jesteś pewien, czy problem z dostępem robotów do strony dotyczy Ciebie – skontaktuj się z nami! Chętnie prześwietlimy Twoją witrynę i wskażemy Ci błędy!
Jak sprawdzić indeksację strony?
Stan indeksowania widoczny jest w Google Search Console w zakładce Stan. Znajdziesz tam informację na temat ilości stron zaindeksowanych czy stron z błędami.
Jeśli jednak nie korzystasz z Google Search Console jest kilka sposobów na sprawdzenie, czy Twoja strona internetowa znajduje się w indeksie wyszukiwarki.
- Operat site: – po wpisaniu w pasek wyszukiwarki site:domena.pl (gdzie domena.pl zastąpisz adresem swojej strony), Google zwróci Ci próbkę adresów Twojej witryny, które znajdują się w indeksie.
- Search Console URL Inspection API – w ostatni dzień stycznia 2022 roku Google wypuściło API, które pozwala sprawdzać stan indeksowania witryny kilkoma kliknięciami. Dzięki połączeniu z Google Search Console dostajemy listę adresów wraz z ich obecnym statusem – ten sposób będzie bardzo korzystny w przypadku większych serwisów internetowych.
- Sprawdzanie fragmentów treści – wrzucając fragment swojego tekstu możesz sprawdzić, czy Google posiada Twoją stronę internetową w indeksie. To bardzo dobry sposób, aby dowiedzieć się także, czy konkurencja nie kopiuje Twoich treści!
Indeksowanie stron nie zawsze przebiega po naszej myśli – wato spełniać wszystkie wymogi Google, aby przyspieszać ten proces. Jeśli jednak mimo wszystko Google nie chce zaindeksować Twojej strony zgłoś się do nas – nie Tylko znajdziemy problem, ale również postaramy się go rozwiązać!