
Przechwytywanie domen i tworzenie na nich portali contentowych lub zaplecz pod link building są jednymi z głównych elementów działalności firmy WEB DO IT.
Przechwytywanie domen
Celem przejmowania domen jest pozyskanie wartościowej domeny, posiadającej wysokiej jakości linki przychodzące. Wspomniane odnośniki podnoszą autorytet domeny, co pozwala na:
- odbudowanie strony i szybkie zdobycie wysokich pozycji w wyszukiwarce Google – bez ponoszenia kosztów link buildingu, na takiej stronie możemy zarabiać m.in. z afiliacji, reklam czy zbudować sklep internetowy;
- zbudowanie zaplecza, z którego „moc” linków przychodzących przekazujemy do naszych projektów lub stron naszych klientów, co pozwala na pozyskanie unikalnych odnośników i zwiększanie pozycji w wynikach wyszukiwania;
- stworzenie zaplecza, które będzie zarabiać publikując artykuły sponsorowane.
Jedną z pozyskanych przez nas domen jest socialyse.com.pl. Została kupiona 28.12.2020 roku podczas cyklicznego przeglądu i analizy listy domen, które nie zostały przedłużone przez obecnych właścicieli. W tym case study opiszemy w jaki sposób zbudowaliśmy zaplecze na tej domenie i zarobiliśmy na niej już w pierwszym miesiącu.
Jak znaleźć wygasłą domenę pod SEO?
Wykorzystywane do tego celu narzędzia to m.in.:
- lista domen usuniętych na dns.pl,
- expireddomains.net,
- Aftermarket,
- Web Archive,
- Ahrefs,
- Screaming Frog,
- wyszukiwarka Google.
Na początku z pobranej listy domen, wyciągamy wyłącznie wolne domeny dostępne do rejestracji, następnie wrzucamy je do Batch Analysis w Ahrefs i filtrujemy/sortujemy po interesujących nas parametrach.

Batch Analysis w Ahrefs
Później dla wstępnie wybranych domen ręcznie sprawdzamy linki przychodzące, historię domeny (np. w Web Archive, site: czy historycznych słowach kluczowych, na które wyświetlała się strona – również w innych językach niż docelowy).
Domena socialyse.com.pl została wybrana ze względu na linki przychodzące z tvp.pl, wp.pl oraz nie posiadanie negatywnej historii (wcześniej strona należała do agencji social media oraz przez kilka lat wyświetlała informację, że jest w budowie).
Jak organizujemy pracę?
Po zakupie domeny przypisujemy jej m.in. ważność/priorytet (od 1 do 5), przeznaczenie (czyli do czego zostanie użyta, np. pod sklep internetowy, zaplecze dla klienta, portal pod link building), tematyka czy serwer. Wszystkie te informacje i listy domen przechowujemy w Notion oraz ToDoIst – połączonych Zapierem.

Lista domen w Notion
Dla domeny socialyse.com.pl przypisano ważność 2, co w skrócie oznaczało, że strona zostanie postawiona, lecz nie w najbliższym czasie. Ze względu na wiele ważniejszych obowiązków i prac oraz niski priorytet stronę stworzyliśmy dopiero w czerwcu 2022 roku (czyli półtora roku po zakupie).
Proces stawiania zaplecza odbywa się w prosty sposób i zabiera maksymalnie dwie godziny:
- zlecenie treści – przeprowadzamy keyword research w poszukiwaniu słów kluczowych, które są często wyszukiwane ale da się w prosty sposób wprowadzić stronę na wysokie miejsca w wyszukiwarce. Analizę można wykonać m.in. na podstawie Ahrefsa (filtrując słowa kluczowe po liczbie wyszukań i Keyword Difficulty) lub innych portalach contentowych, które zajmują wysokie pozycje, ale nie charakteryzują się wysokiej jakości treściami, budową techniczną strony i nie posiadają wartościowych linków przychodzących.
- instalacja WordPress – wgranie na FTP WordPressa, stworzenie dostępów do bazy danych, uruchomienie WordPressa i zapisanie danych w menadżerze haseł.
- instalacja motywu – my najczęściej korzystamy z płatnych motywów z themeforest.net, które konfigurujemy pod siebie.
- dodanie treści
- przejście przez checklistę – w celu ułatwienia procesu i zapewnienia, że przebiega w 100% poprawnie stworzyliśmy listę zadań do odhaczenia. Niektóre z punktów to m.in.:
Przykładowe czynności podczas tworzenia zaplecza
- uruchomienie strony i sprawdzanie co kilka dni stanu zaindeksowania, zajmowanych pozycji i widoczności strony
W przypadku opisanej domeny, uruchomioną stronę pozostawiliśmy na ponad pół roku, w którym ruch na stronie oraz jej widoczność rosła. Naszym celem było dodanie domeny do bazy portali oferujących sprzedaż artykułów sponsorowanych – WhitePress. Portal ten posiada wymagania m.in. dotyczące minimalnej ilości unikalnych użytkowników w ostatnich 3 miesiącach czy wskaźnika ruchu organicznego według SemStorma. Dlatego też niezbędne jest odczekanie kilku miesięcy, w których strona pojawi się w wynikach wyszukiwania na pierwszych miejscach i zacznie zbierać wymagany ruch.
Dla strony stworzyliśmy wyłącznie 10 artykułów, a wykresy widoczności w TOP3, 10 i 20 wyglądają następująco:

Wykres zaindeksowanych podstron (na górze) oraz widoczności strony (na dole)
Natomiast wyświetlenia artykułów w wynikach wyszukiwania według GSC to:
Dodanie strony do bazy i zarobki w pierwszym miesiącu
Po spełnieniu wymagań stronę dodaliśmy na naszą zewnętrzną listę link buildingową oraz 30 stycznia 2023 roku (2 lata po kupnie domeny) zgłosiliśmy do pośrednika sprzedającego artykuły sponsorowane.

Zrzut ekranu z WhitePress
Cenę netto za publikację ustaliliśmy na 99 zł netto. Niestety dla publikującego ta cena jest znacząco wyższa – 159,85 zł netto ze względu na prowizję pobieraną przez pośrednika.
Pierwsza sprzedaż nastąpiła tydzień po dodaniu portalu do bazy, a my zdecydowaliśmy się uruchomić miesięczną promocję obniżającą cenę o 20% dla lepszej promocji portalu, więc nasz potencjalny zarobek został ustalony na 79,20 zł.
W ciągu pierwszych 30 dni sprzedaliśmy 5 artykułów płatnych oraz 3 linki w istniejących już wpisach, co dało nam 653,40 zł netto (+23% VAT) przychodu, poświęcając łącznie na stworzenie strony, zlecenie i umieszczenie treści niecałe 3 godziny.

Statystyki z pierwszych 30 dni (luty 2023 oraz pierwsze dni marca 2023)
Koszty
Z każdym przychodem powiązane są najczęściej również koszty. W przypadku budowy tej strony wydaliśmy wyłącznie 12 złotych na zakup domeny oraz około 250 złotych na stworzenie artykułów, więc już po pierwszym miesiącu jesteśmy zdecydowanie „na plus”. Pozostałe koszta utrzymania strony takie jak hostingi, motywy czy grafiki dzielone są na większą ilość posiadanych przez nas portali, co przekłada się na wydatek wyłącznie kilkunastu złotych rocznie. Zarobione środki możemy zainwestować w nowe portale lub rozwój obecnego, by długofalowo przynosił coraz wyższe zyski.